پرش به محتوا

شیعیان مراکش در تنگنا

شیعیان به عنوان یک تشکل دینی و سیاسی در سراسر جهان، از جمله در قاره آفریقا و در کشور آفریقایی مغرب حضور دارند، ولی حضور آنان در این کشور به رغم یک پیشینه طولانی با مشکلات و تنگناهایی همراه است.

کشور آفریقایی مغرب در دورترین قسمت شمال غربی آفریقا واقع شده است . از شمال به دریای مدیترانه و جبل الطارق و از غرب به اقیانوس اطلس منتهی می شود. این کشور از شرق با الجزایر و از جنوب با موریتانی هم مرز است.

مغرب نزدیکترین کشور آفریقایی به اروپاست که به وسیله تنگه جبل الطارق از آن جدا می گردد. فاصله میان مغرب و اسپانیا حدود 15 کیلومتر است.

برآوردها حکایت از آن دارد که 99 درصد از جمعیت 30 میلیونی این کشور مسلمان هستند و در این میان براساس آمار رسمی دو درصد از کل جمعیت را شیعیان تشکیل می دهند.

از آنجایی که شیعیان کشور مغرب از جوانب مختلف از جمله از سوی گروههای تکفیری ـ افراطی در فشار هستند، ناگزیر بخشی از آنان اعتقادات خود را پنهان نگاه می دارند و این مساله موجب شده که ارائه آمار حقیقی و واقعی از تعداد شیعیان این کشور با دشواری هایی مواجه شود.

نکته دیگر اینکه گرچه شیعیان مغرب در شرایط کنونی این کشور یک اقلیت محسوب می شوند ولی تاریخ گواه آن است که نظام مبتنی بر اعتقادات شیعه در نیمه دوم قرن دوم هجری قمری در مغرب تشکیل شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *