پرش به محتوا

گفتگو با باقر موذن گیتاریست بسیار حرفه ای

نام باقر موذن به عنوان یکی از قدیمیترین اساتید گیتار در ایران برای بسیاری از نوازندگان گیتار یادآور خاطرات خوب موسیقی در سال های نه چندان دور در ایران میباشد.
بدون شک برادران موذن (باقر ،صادق و کاظم) در زمان اقامتشان در ایران باعث توسعه و ترویج گیتار کلاسیک در ایران و همچنین تربیت شاگردانی حرفه ای شدند. در آن سال ها (اوایل دهه ۶۰) با وجود امکانات اندک ،مقالاتی تحت عنوان گیتار و گیتاریست توسط برادران موذن به چاپ رسید که میتوان از آنها به عنوان نخستین مقالات منتشر شده برای گیتار کلاسیک در ایران نام برد. مقالاتی که شرحی از خاطرات julian bream و دیدار های شخصیش با Segovia بود.
باقر موذن در زمان اقامتش در ایران علاوه بر ابداع متد های جدید برای آموزش گیتار کلاسیک ،شاگردان بسیار خوبی را نیز تربیت نموده از جمله آنها میتوان به علیرضا تفقدی و بابک فلسفی اشاره نمود که طی سال های بعد همین اساتید به همراه چند تن دیگر جزو پایه گذاران نسل جوان گیتاریست های ایرانی بودند که امروز در عرصه موسیقی کشور به فعالیت های هنری خود ادامه میدهند.
باقر موذن در سال ۱۳۵۸ کنسرتی تاریخی را در سالن رودکی تهران برگزار نمود. متاسفانه بعد از آن کنسرت درب سالن های اجرا برای مدت های طولانی (بیش از یک دهه) بر روی نوازندگان بسته ماند . تا اینکه آقای فلسفی در اوایل دهه ۷۰ نخستین کنسرت گیتار کلاسیک خود را در سالن رودکی تهران برگزار نمود. این روز ها با اینکه چندین دهه از ان سال ها میگذرد ، اما همچنین نام برادران موذن همچنان در میان نوازندگان نسل جوان گیتار ایران زنده است.
کیا کنی یکی از نوازندگان خوب نسل جوان گیتار ایران در مورد باقر موذن چنین میگوید : نخستین آلبوم هایی که از گیتاریست های ایرانی به دست من رسیده ،نوار هایی بود از بهرام مظلومیان و برادران موذن که این نوار ها در آن زمان باعث ایجاد انگیزه ،تمرین و تلاش بیشتر در من شد .متاسفانه در زمان اقامت من در ایران هیچ گاه این فرصت برای من فراهم نشد که از نزدیک با برادران موذن دیداری داشته باشم . اما هر کجا که باشم همیشه برای ایشان آرزوی موفقیت دارم.
باقر موذن که اکنون در کانادا اقامت دارد ،گیتار را نزد اساتیدی چون عبد الله مفاخر ،john Duarte ، josep urshalimi و timothy walker فرا گرفت . وی تا به امروز کنسرت های زیادی در بسیاری از کشور ها دنیا برگزار نموده که از جمله مهمترین آنها میتوان به کنسرت او در wigmore hall در کشور انگلستان اشاره نمود .
بسیاری از آهنگسازان خارجی قطعات خود را به او هدیه داده و اهنگسازانی چون alantorok و همینطور آهنگسازان ایرانی چون شاهین فرهت و مهران روحانی . باقر موذن علاوه بر نوازندگی ،چند سالی است که به اهنگ سازی نیز مشغول است و تعدادی از قطعات خود را در آخرین آلبوم خود تحت عنوان nomad منتشر کرده است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *