پرش به محتوا

بخش مهمی از سینمای حرفه‌ای ایران در جهان سانسور شده است

سینمای ایران یکی از 10 سینمای برتر جهان از لحاظ کمیت و کیفیت تولید فیلم سینمایی در سال است. این موقعیت بعد از انقلاب اسلامی بدست آمده است. درحدود 50 سالی که در دوران شاهنشاهی صنعت فیلمسازی در ایران وجود داشت نامی از سینمای ایران در جهان نبود.
سرویس فرهنگ و هنر مشرق – مجله اِنیه (Ñ) کشور آرژانتین، گفتگویی با وحید جلیلی، مسئول شورای سیاست‌گذاری جشنواره عمار داشته است که ترجمه آن را در ادامه می‌خوانید.

* «ما نقاط اشتراکی با ملت آرژانتین در مبارزه با ظلم و زورگویی، به ویژه، در زمینه درگیری آرژانتین و انگلستان بر سر جزایر مالویناس داریم. ارزش‌های سینمای آرژانتین-که آن را «سینمای سوم» می نامیم- را می شناسیم. ما(جشنواره عمار) پیام مقاومت، تعهد، اخلاق و مبارزه با ظلم در سینمای ایران را به دیگران منتقل می‌کنیم.»

* سینمای ایران یکی از 10 سینمای برتر جهان از لحاظ کمیت و کیفیت تولید فیلم سینمایی در سال است. این موقعیت بعد از انقلاب اسلامی بدست آمده است. درحدود  50 سالی که در دوران شاهنشاهی صنعت فیلمسازی در ایران وجود داشت نامی از سینمای ایران در جهان نبود. اما نکته تاسف انگیز اینجاست که فقط بخش کوچکی از سینمای امروز ِایران به جهان معرفی شده و بخش حرفه‌ای‌تر و جذاب‌تر آن عملا سانسور شده است.

* امسال آقای «میگل لیتین» فیلمساز نامدار آمریکای لاتین، بازدیدی از ایران و دیدارهای متعددی با سینماگران ایرانی داشت. آقای لیتین متعجب بود که چرا جهان با بخش مهمی از سینمای حرفه‌ای ایران که در آن واقعیات تاریخی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی ایران با زبان فاخر سینمایی ارائه شده است، آشنا نیست.

* سه اثر سینمایی که برای اکران در آرژانتین انتخاب شده است از آثار مهم سالهای اخیر سینمای ایران به شمار می‌روند که شمار زیادی از مردم در ایران آن را دیده‌اند، «یتیم خانه ایران» محصول سال 2015 است و اولین اکران جهانی آن را در آرژانتین با همکاری موسسه مهم اینکا برگزار می‌کنیم.

* «قلاده‌های طلا» محصول 2011 و بر اساس رخدادهای واقعی مربوط به سال 2009 در ایران است و هر دو از میهن دوستی و استقلال طلبی ملت ایران دفاع می‌کنند. «تنهای تنهای تنها» هم روایتی شیرین از مواجهه مردم با مذاکرات هسته‌ای است.

* همچنین در پاسخ به این سوال که چرا آثار کارگردانانی مثل #کیارستمی و #پناهی در جشنواره عمار نیستند گفت: ما امروز در سینمای ایران به جز کیارستمی، فرهادی و …  کارگردانان دیگری داریم که مورد توجه جشنواره‌ها قرار نگرفته اند، از جمله ابوالقاسم طالبی، ابراهیم حاتمی کیا و…، هدف ما دیده شدن تصویری جدید و واقعی از باورها و اعتقادات و زندگی ایرانیان است. جشنواره عمار رسالت خود را بر مبنای آشتی مردم با سینما و فیلم‌هایی که تصویر واقع‌بینانه و روشنگرانه برگرفته از مردم ایران ارائه می‌کنند، قرار داده است. کسانی که نام برده‌اید نه نمایاننده جامعیت سینمای ایران هستند  و نه برجسته‌ترین نمونه‌های آن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *