پرش به محتوا

ورزش در ابرکوه (کوهنوردی و طبیعت و ….)

ابوالفضل قاسمی (  رئیس اداره ورزش و جوانان ابرکوه ) در همایش جوانان شهرستان ابرکوه به مناسبت ایام‌الله دهه فجر چنین اظهار داشت : « برای صحبت در مورد جوانان نمی ‌توان تنها به چنین جلساتی اکتفا کرد و هدف این جلسات تنها زدن جرقه ‌ای برای آشنایی این قشر با مسئولان و همچنین آشنایی مسئولان با مطالبات جوانان است .  در سال جاری ورزشکاران ابرکوه با وجود تمام مشکلات ، در ورزش‌های رزمی و 11 رشته دیگر، 23 مدال از المپیاد دارالعباده به ارمغان آوردند . در شنا همیشه جزو سه تیم برتر استان بوده‌ ایم ، در فوتسال قهرمان بلا منازع استان و نماینده در بازی‌ های کشوری هستیم . این موفقیت‌ ها تنها به واسطه همت و تلاش جوانان شایسته شهرستان به دست آمده است، چرا که بودجه‌ های نا چیز این اداره به هیچ وجه پاسخگوی ورزش شهرستان نیست و تنها علاقه و پشتکار ورزشکاران کارها را جلو می ‌برد . اکنون زیرساخت‌ها برای جهش کشوری ورزش ابرکوه فراهم شده و این همت مسئولان است که می‌ تواند یاری‌ رسان ورزشکاران شهرستان باشد » .

اما گروهی از جوانان دلسوزشهرستان  ابرکوه در این جلسه متنی به شرح ذیل قرائت نمودند :

اغلب ورزشکاران شهرستان « ابرکوه » در استان یزد ،  در روزهای نه چندان دور در رده بندی برترین ها ،  قرار داشتند اما متاسفانه امروزه و به دلائل مختلفی این شهرستان در ورزش قهرمانی ” حرفی برای گفتن ” ندارد . جمعیت این شهرستان قریب به 50 هزار نفر است که  بیش از 70 درصد از آن در گروه سنی 15 تا 55 سال قرار دارند . این گروه سنی  که از آنها به عنوان جمعیت فعال یاد می شود را می توان در موضوع ورزش عمومی گنجانید .  گفتنی است از این تعداد ، کمتر از 3 هزار نفر جزء ورزشکاران سازمان یافته می باشند ،  که با توجه به آمار منتشر شده ،  بیشتر آنها در رشته های کشتی ،  فوتبال ،  والیبال و  …  در حال فعالیت می باشند .

بررسی انجام شده بر روی نتایج کسب شده بر روی ورزشکاران ابرکوهی ،  بیانگر قرار گرفتن این شهرستان مستعد در سراشیبی بسیار تند نزولی می باشد ،  که بررسی دقیق تر چند رشته مطرح ورزشی ،  تاییدی بر این موضوع است :

ورزش کشتی : در گذشته های نه چندان دور ، نام پرآوازه ابرکوه در کشتی استان ” لرزه ” بر اندام حریفان می انداخت تا جایی که اکثر کشتی گیران شهرستان های دیگر استان اذعان داشته و دارند که با وجود کشتی گیران ابرکوهی ،  آنها ناچارند برای مقام های دومی تلاش کنند . امـا چه چیزی دلیل این همه ضعف است ؟ آیا به چیزی جز بی برنامگی و سوء مدیریت می توان اندیشید ؟

در این بین پرسش هایی مطرح است :

1-  آیا مدیریت ورزش شهرستان از مشکلات هیات و کشتی گیران آگاهی دارد و آیا به آنها سرکشی می کند ؟ ( سرکشی از وضعیت سالن های تمرین ،  سطح مربیان و … )

2-  آیا مدیریت ورزش شهرستان از ملاک های ارزیابی آگاهی دارند و برای شاخص های این ارزیابی (از جمله حضور در مسابقات استان ،  مسابقات لیگ ،  کلاس داوری ،  کلاس مربیگری ،  اعزام تیم ،  نتایج کشوری ،  قهرمان ملی ،  برگزاری اردو ،  مدال بین المللی ،  مدال کشوری و … ) چه برنامه ای برای ارائه به افکار عمومی داشته اند ؟

3-  آیا لازم نیست به جای ذکر عوامل کلی و مبهمی همچون کم کاری و از زیر کار دررفتن کشتی گیران ،  نبود انگیزه ،  گلایه از مربیان ،  نبود بودجه و اعتبارات ،  فقدان اسپانسر و   …  در عملکرد خودتان بازنگری شود ؟

4- آیا همه این عوامل در گذشته طلایی کشتی ابرکوه ،  مهیا بود که امروز فقدان آنها را دلیل افت کشتی عنوان می کنید ؟

5- در یکی دو سال اخیر چه برنامه ای اجرا نموده اید تا امروز به دنبال جواب از آن باشیم ؟

6- چه رایزنی و  چه جلساتی در سطح شهرستان و استان انجام شده است ؟  کدام عوامل انگیزشی برای ورود بخش خصوصی و خیرین به کشتی و … مهیا گشته است ؟

متاسفانه در جایی از بی انگیزگی جوانان این دیار از کشتی صحبت شده است ؟!! این بحث کاملا غیر کارشناسانه و بی ربط است ،  زیرا به قول آقای طالقانی رییس اسبق فدراسیون ، « کشتی در خـــون این مردم » است .  حال لازم است بررسی شود که دافعه ایجاد شده  ناشی از چیست ؟ چه سهمی از این شرایط ، مربوط یه مدیریت ورزشی است ؟

ورزش فوتبال : حامیان ورزش فوتبال به دنبال سقوط تیم های شهرستان در مسابقات لیگ برتر استان و منحل شدن تیم های ریشه دار و عدم حضور در لیگ دسته یک  ، سرخورده و ناامید شده اند .  عواملی همچون بی تدبیری ،  عدم برنامه ریزی و فرو رفتن در خواب رویایی ،  باعث شده است که امید فوتبال دوستان ابرکوهی از بین برود .  حال مسئولین باید پاسخ دهند  که برای جلوگیری از فاجعه در فوتبال چکار کرده اند ؟ و در این مورد چه اقدام عملی ( مادی و معنوی ) صورت گرفته است ؟

جمع بندی :  آیا بهتر نیست مدیریت ورزش و جوانان  به جای دادن آمارهای غیر واقعی ،  امید های واهی ،  کلی گویی  ، وعده های پوچ و ربط دادن هر موضوعی به مسائل سیاسی به دنبال راهکار و فکری اساسی در مورد ورزش شهرستان باشند ؟ آیا چنانچه فردی مسئولیتی قبول کند و نتواند آن را اجرا کند ، ولی همچنان اصرار به ماندن در آن سمت داشته باشد خیانت نیست ؟

از آنجایی که این شهرستان ویژگی هایی دارد که شاید مشابه آن در استان و حتی کشور وجود نداشته باشد ، هرز رفتن آنها گناهی نا بخشودنی در پیشگاه الهی خواهد بود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *