پرش به محتوا

اعتقادات مسلمانان مشترک است

۱. توحید: همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی، به خدای واحد با همه صفات و ویژگی هایی که در قرآن کریم آمده است، ایمان دارند و پرستش را مخصوص و شایسته او می دانند. در اعتقاد آنان، پرستش و عبادت غیر خدا ـ هر کس و هر چیز که باشد ـ شرک به شمار می رود.
۲. پیامبر اعظم: همه مسلمانان معتقدند محمد(ص)، آخرین پیامبر و فرستاده الهی است و پس از او پیامبری نیامده و نخواهد آمد.
۳. قرآن کریم: همه مسلمانان اعتقاد دارند که خداوند، قرآن کریم را بر پیامبر(ص) نازل کرده است. این نکته که قرآن موجود در دست مسلمانان، همان قرآنی است که بر پیامبر(ص) نازل شده و هیچ آیه و حتی کلمه ای بر آن افزوده یا از آن کم نشده است، اعتقاد همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی است.
۴. کعبه: کعبه، قبله همه مسلمانان است و همه به سوی آن نماز می خوانند. در میان شیعه و سنی، کسی وجود ندارد که به قبله دیگری معتقد باشد.
۵. نماز: همه مسلمانان هنگام عبادت و نماز خواندن، به سوی کعبه می ایستند. حتی در کیفیت نماز نیز اختلافی وجود ندارد. اگرچه میان شیعه و سنی تفاوت هایی مانند بسته یا باز بودن دست ها و چگونگی بیان برخی اذکار وجود دارد، ولی این تفاوت ها در اجزای نماز است، نه در اصل آن.
۶. روزه: درباره مسائل عمده آن، میان فرقه های گوناگون اسلامی اتفاق نظر وجود دارد.
۷. حج: درباره اصل این عبادت و ارکان آن، میان همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی، اتفاق نظر وجود دارد. زمان حج، مکان حج، احترام، تعداد طواف ها، سعی، وقوف در عرفات و مشعر الحرام، وقوف در منی، رمی جمرات، قربانی، حلق و تقصیر از احکامی است که همه مسلمانان درباره آنها هم عقیده هستند و یکسان عمل می کنند.
۸. جهاد: عموم مسلمانان اعم از شیعه و سنی، درباره وجوب جهاد برای حفظ کیان اسلام و دفع ستم و تجاوز به امت اسلامی اتفاق نظر دارند.
۹. امر به معروف و نهی از منکر: از مهم ترین و حیاتی ترین وظایف مسلمانان است که روایت های بسیاری از پیامبر اکرم(ص) در این باره موجود است. ترک امر به معروف و نهی از منکر موجب تسلط اشرار و ستمگران بر مسلمانان می شود.
موانع ایجاد وحدت
موانع را می توان به دو گروه درونی و بیرونی تقسیم کرد:
الف) موانع درونی که اغلب، از درون جامعه اسلامی، بر فرآیند وحدت اثرگذارند و مهم ترین آنها عبارتند از:
۱. خودباختگی و نبود اعتماد به نفس: امروزه مسلمانان، نقطه اصلی اتکای خود را گم کرده اند و با روبه رو شدن با پدیده ای به نام مدرنیسم، در دایره هستی احساس سرگردانی می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *