پرش به محتوا

نامه ناشران و كتابفروشان به رئيس جمهوري

به گزارش گروه فرهنگي ايرنا، در اين نامه كه نسخه اي از آن روز چهارشنبه در اختيار خبرگزاري جمهوري اسلامي قرار گرفت، آمده است:
حضرت حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر حسن روحاني رياست محترم جمهوري اسلامي ايران
باسلام و احترام
به ‌استحضار مي‌رساند به‌دنبال افزايش نرخ برابر ارز و در پي آن بروز شايعاتي حاكي از قطع ارز مبادلاتي كاغذهاي وارداتي (به‌خصوص تعرفه‌هاي كاغذ به شماره‌هاي 48026100 و 48026900 از نوع كاغذ بالك) قيمت كاغذ تحرير تا سي‌درصد افزايش يافته است.
بي‌شك حضرتعالي از متوسط تيراژ كتاب‌ها در كشور اطلاع داشته و به‌عنوان يك مؤلف با مسائل و مشكلات اين حوزه آشناييد و نيك آگاهيد كه جهش قيمت كاغذ مي‌تواند آثار منفي و مخرب زيادي به همراه داشته باشد از جمله:
ـ با توجه به تلاش‌هاي هر ساله ناشران جهت حفظ سطح توليدات خود، بديهي است كه اين افزايش يكباره و بي‌سابقه قيمت كاغذ، ناشران را نيازمند مقادير هنگفتي منابع مالي جديد مي‌كند كه تأمين آن كار بسيار مشكلي است.
ـ موجب كاهش بالاجبار تيراژ و به تبعِ آن افزايش قيمت كاغذ خواهد شد، كه زيان مستقيم اين كاهش تيراژ متوجه صاحبان قلمي است كه ماه‌ها و بلكه سال‌ها وقت خود را صرف تأليف يا ترجمه كتابي كرده‌اند و همچنين ناشران اين كتاب‌ها كه بهره چنداني از زحمات خود نخواهند برد و در نهايت ممكن است انگيزه لازم براي ادامه كار را از دست بدهند.
ـ چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي و سي ‌و يكمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران را در پيش‌رو داريم. اين گراني كاغذ مي‌تواند لطمات زيادي به انتشار كتاب‌هاي در دست چاپ ناشران وارد كرده و از عناوين آن بكاهد.
ـ كاهش تيراژ كتاب‌ها از حجم داد‌وستد اين حوزه كاسته و مي‌تواند براي كتابفروشان نيز آزاردهنده باشد.
ما ناشران و كتابفروشان امضا‌كننده ذيل اين نامه از حضرتعالي تقاضا داريم به وزارت محترم صنعت و معدن و تجارت دستور فرماييد تا با تخصيص ارز مبادلاتي براي انواع كاغذ (از جمله كاغذ بالك) و رفع هرگونه مانع جهت واردات اين كاغذها موجبات تثبيت قيمت كاغذ را فراهم آورند.
باسپاس و احترام مجدد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *